Elektriciteitsleerlingen Atheneum Geraardsbergen krijgen intensieve workshop klantbewust werken

JIM_8942

 Wanneer jongeren de stap van het secundair onderwijs naar de arbeidsmarkt zetten, is communicatie naar klanten en werkgevers toe een belangrijke vaardigheid. De jonge elektriciteitsleerlingen van het GO! Atheneum Geraardsbergen kregen daarom aan het begin van het schooljaar een uitgebreide workshop rond klantbewust en bedrijfsgericht werken. Tijdens de voormiddag volgden de vijfde-, zesde- en zevendejaars een uiteenzetting boordevol tips en tricks van gastspreker Filip Van Mol,  algemene directeur van ELOYA (beroepsorganisatie voor elektriciens). De kennis die ze opdeden, kunnen ze heel binnenkort al toepassen tijdens hun wekelijkse stagemomenten.

Na de middag werd de praktijk ingeoefend: de leerlingen kregen de kans om zelf een professionele bestelwagen voor elektriciens in te richten. Tijdens de voorbereiding leerden ze beredeneerd te werk gaan: ze dienden een analyse te maken van de klantenopdracht en de werkomgeving, om aan de hand van deze gegevens te bepalen welke materialen nodig zijn en hoe deze in de bestelwagen geladen moeten worden.

Het GO! Atheneum Geraardsbergen wil de jonge elektriciens professioneel klaarstomen met het oog op de arbeidsmarkt, maar geeft hen ook de nodige bagage mee om sterk uit de hoek te komen tijdens hun stage, hetzij in het alternerende systeem, hetzij via duaal leren. Als school zet het GO! Atheneum sterk in op kwaliteitsvol onderwijs, aangepast aan het profiel van de leerling. Leerlingen die zich rijp voelen voor de arbeidsmarkt, stappen in het systeem van duaal leren in. Zij bevinden zich wekelijks twee dagen op de schoolbanken en trekken voor de praktijk 3 dagen naar een werkgever. Leerlingen die liever nog wat meer binnen de gekende schoolse omgeving vertoeven, verblijven 2 extra dagen op school in de praktijkruimtes en trekken er wekelijks 1 dag op uit voor een stagemoment.

frederic